tisdag 10 augusti 2010

Jibberjabber.


Jag såg en film vid namn Unthinkable för några dagar sen och den var faktiskt lagom bra nog att nämnas i bloggen, så den som gillar thriller kan väl la se den antar jag.
Har inte så mycket att skriva om vad jag har gjort på senaste tiden förutom att ha spelat final fantasy IX och segat dem sista dagarna av min semester. Installerade StarcraftII i dag dock som var rätt underhållande.
Jag blev lite fundersam över hur jag skulle stava "i dag/idag" i föregående mening så jag använde mig utav min vän google som skickade mig vidare till en sida med språkfrågor där jag fick fram svaret:
Svar
Såväl särskrivning som hopskrivning är helt korrekt.
Vi rekommenderar ändå att man skriver isär dessa uttryck, som har betoningen på det andra ordet. Då behöver man inte heller tveka när man kommer till fall som i övermorgon och i förrgår, som inte kan skrivas ihop.


Skriv alltså också i dag, i går, i förrgår, i morgon, i morse, i natt i två ord.

Handlar alltså lite om tidsuttryck och inte själva "i". Såatte.

Jag börjar fasta på torsdag som då innebär att jag inte längre kommer vilja spendera min tid vid datorn eller vid tvspelen. Ska damma av mina böcker och börja läsa dem samt släppa den materiella världen som svider i själen i det undermedvetna. Det blir en fin månad. Jag lär nog komma förbi någon gång för att skriva något fint citat eller något annat som kommer upp i tankarna.

Har hittat några roliga serietecknare som är värdiga nog att nämnas här: Matt Bors och Zach Weiner. Den ena är väl lite mer seriös än den andra men hey, it's all good. Ska nu avsluta detta inlägg med några seriestrippar:




Vi kanske ses om en månad om inte tidigare eller senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar