tisdag 3 augusti 2010

Födelsedagsbarn och en rättfärdig dam

Den tredje augusti var min födelsedag och numera har jag levt 20 sol-år på denna planet. Det har varit en fin dag med pannkakor på morgonen och med en lugn filmstund med min kära mor och syster. Vi såg Toy Story 3 som jag verkligen gillade. Kommer ihåg då jag såg den första Toy Story filmen i Hedemora, oh vad liten man var. Man blev alltid så nyfiken på om det verkligen var så att sina leksaker levde när man inte tittade på. Det var då man stod och spanade igenom nyckelhålet för att överraska dem men icke sa nicke. Jag saknar den där fantasin man hade när man som liten, vad som helst kunde bli vad som helst. Du byggde upp dina egna små låtsas världar och vandrade runt i drömmarnas dal och när mamma och pappa kom och sa att det var dags att äta eller sova så blev man alltid lika sur och ledsen. Numera är det ju så när man sitter framför datorn eller TV:n, en riktig dålig övergång enligt mig.

Jag märkte en fin gest när det gäller pengar idag. Igår hade min kära mor köpt någon sorts oljekur hos ett litet livs här i närheten och personen som satt bakom kassan hade istället för att betala 120 kr för den, råkat slå in 20 kr. Min syster märkte detta under kvällen efter att hon tittat på förpackningen och berättade det till min mamma som då blev till sig. Under dagen idag så gick hon tillbaka dit där hon köpte kuren för att betala tillbaka resten av dem obetalda pengarna. Det visade sig att mannen hade kommit på sig själv efter att mami hade gått ut ur affären och att han blivit jätteglad att hon kommit tillbaka.
Jag gillar den här lilla historian för att: jag har jobbat på mitt jobb under ett antal år och jag har väl tryckt in fel produkter ibland och själv märkt det och hojtat till innan kunden hunnit springa iväg. Det fulaste dock är när kunden står framför mig vid kassan, tittar och analyserar kvittot, märker felet (efter ett antal års inspekterade utav ansiktsuttryck så kan jag läsa av det ena och det andra) och smiter iväg som om det inte är där. Det är då man haffar dem, tittar dem rakt in i ögonen och säger "hörru, jag tror jag slog in lite fel i kassan, kan jag få se kvittot?".
Jag gillar verkligen inte dem oärliga handlingar som sker. När det är av misstag så är det ju knappast någons fel men när man faktiskt vet om det och inte hindrar sig själv från att ändå göra det, det är då man blir så trött på folk. Jag har faktiskt aldrig under mina år sett någon komma tillbaka, friviligt, för att betala det felaktiga priset (har de betalat för mycket så kommer de gormande och skrikande med vrede och fasa). Men jag måste erkänna, det är rätt kul att få dem kunder som försöker smita undan att gå tillbaka de små stegen av skam för att betala det rätta priset.
Så till alla ni som försöker smita undan priset på det ena eller andra, glöm inte att det dras ifrån er förr eller senare genom något annat.

Jag har haft en fin dag allt som allt. Har några mål dock som måste vara klara innan året tar slut, annars jävlar.

Dagens hjältar: Syrran som fixade godaste pannkakorna och världens godaste middag och mamma som är den mest rättfärdiga jag känner i mitt liv.
Dagens låt (spotify): Caribou - Odessa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar